۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

بهترین سیستم چربی سوزی چیست؟

درودی دگربار.

شما نیز باید افرادی را دیده باشید که هنگامی که می خواهند از وزن زائد (توام با چربی) خود بکاهند، بدن خود را در معرض گرسنگی های طولای مدت قرار داده و به خیال خود گمان می کنند هرچه کمتر بخورند و هرچه بیشتر گرسنگی بکشند، چربی بیشتر خواهند سوزاند. غافل ازاینکه بدن در چنین شرایطی گمان می کند که گرفتار قحطی شده و از این روی از چربی موجود در بدن به عنوان یک ذخیره بسیار ارزشمند برای روز مبادا بهره خواهد جست. در چنین شرایطی سوخت و ساز بدن نیز کاهش می یابد و از این روی چربی سوزی هرگز به وقوع نمی پیوندد. احتمالا شما هم از این مسلمان های تازی گرا دیده باشید که به بهانه لاغر شدن روزه می گیرند و پس از اتمام ماه رضمان چند کیلو وزن نیز اضافه می کنند! دلیلش همین کاهش سوخت و ساز بدن می باشد.

برای اینکه بدن در چنین شرایطی قرار نگیرد، باید در روز چیزی حدود 5 وعده غذایی کم کالری بخورید، یعنی چربی ها و کربوهیدرات ها را کاهش دهید (نه اینکه کلاً حذف کنید) و بیشتر به سوی پروتئین و فیبر (سالاد، کلم، کاهو، و ...) روی بیاورید. در این صورت نه رنج گرسنگی خواهید کشید که به دنبال آن متابولیسم بدنتان کاهش یابد و هم کالری دریافتیتان کمتر از کالری مصرفی خواهد شد و این یعنی بخشی از چربی سوزی. این امر نیز در صورتی به خوبی انجام پذیر است که در کنار رژیم غذایی خود به ورزش های هوازی نیز بپردازید.

به یقین شما نیز افرادی را دیده اید که برای آب کردن شکم خود دراز نشست می روند. حال آنکه دراز نشست تنها و تنها به تقویت عضلات شکم و نمایان شدن ماهیچه های آن می انجامد و هیچ گونه تاثیری در چربی سوزی ندارد، چرا که تمرینی قند سوز و بی هوازی است. مگر اینکه پس از تمرین هوازی در دو یا سه ست انجام شود و تکرار ها نیز در حد ناتوانی و خستگی ادامه بیابند. در این هنگام چون سوخت و ساز بدن در اثر تمرین هوازی تا مدت زیادی پس از اتمام تمرین بالا خواهد ماند، با دراز نشست پمپاژ خون را به ناحیه شکم تقویت می کنیم و از این روی چربی های آن ناحیه بهتر سوخته و به انرژی تبدیل می شوند.

بهترین زمان هم برای انجام ورزش هوازی، صبح زود قبل از خوردن صبحانه است. در این شرایط بدن از انرژی خالی است و برای تامین انرژی ناگزیر به استفاده از چربی های ذخیره شده بدن خواهد بود. اما آنچه مهم است، دویدن آهسته می باشد. چیزی حدود 45 دقیقه باید بدوید.در ده دقیقه اول بدن گلیکوژن ذخیره شده در کبد را می سوزاند و پس از آن به سراغ چربی ها خواهد رفت. در نیم ساعت نخست شما پنجاه درصد عملیات چربی سوزی را انجام داده اید. از این روی باید 45 دقیقه را یک ضرب بدوید. دویدن شما باید به صورت چربی سوز باشد، ضربان قلبتان نباید خیلی بالا برود، تنفستان نباید خیلی تند بشود، به صورتی که بتوانید هنگام دویدن سخن گویید و نفس نفس های شدید نزنید. اگر خیلی سریع بدوید، سیستم چربی سوز به قند سوز دگرگون می شود و در این صورت بافت های عضلانی در معرض تخریب قرار می گیرند و بافت های چربی خیلی کمتر خواهند سوخت.

صدا و سیمای ایران، هنگام ماه رمضان چند پزشک نمای خود فروش را اجیر کرده و جلوی دوربین می آورد تا از سودهای روزه گرفتن داد سخن سر دهند. اما روزه گرفتن یکی از بزرگ ترین سیستم های چربی سازی است. یکی از دلایلش این است که به مغز قند نمی رسد و مغز برای حفظ حیات خود ناگزیر به ترشح هورمون "کورتیزول" خواهد بود و این هورمون بافت های عضلانی را مورد تجزیه قرار می دهد تا بتواند گلوتامین موجود در آنها را استخراج کرده و مغز را تغذیه کند. بدن هم بافت های چربی را به عنوان ذخیره برای شرایط بسیار وخیم تر در نظر می گیرد و به محافظت از آن می پردازد، چرا که گمان می کند قحطی نزدیک است.

در دیگر نوشته ها از سیستم های تمرینی دیگری هم سخن خواهم گفت که اندکی پیچیده تر هستند و به این منظور طراحی شده اند که بدن را از عادت دادن به تمرین بازدارند و در هر جلسه تمرین به بدن شوک وارد کنند تا چربی سوزی به بهترین نحو انجام پذیرد. نیاز به بازگویی نیست که منظور از ایجاد شوک افزایش شدت تمرین نیست. بلکه بالا و پایین کردن آن است. با این کار بدن قادر به پیش بینی فشار تمرین نیست و خودش را با آن فشار وفق نمی دهد.

برای رسیدن به بدنی ایده آل تنها تمرین هوازی کافی نیست، در کنار آن باید با بدنسازی عضلات را تقویت کرد و روی فرم نگاه داشت. این گفته بدین معنی نیست که حتما باید حجم عضلانی زیاد شود و یا حتما باید بدنی خشک و کات را پروراند، بلکه شخصی که چنین اهدافی را هم ندارد، برای اینکه بدنش فرم زیبایی بگیرد ناگزیر به انجام تمرینات بدنسازی است. تقویت عضلات علاوه بر اینکه بر قدرت فرد می افزایند، در چربی سوزی نیز به صورتی غیر مستقیم موثر خواهند بود. چرا که با فزونی گرفتن بافت عضلانی بدن نسبت به بافت چربی:

1- ترشح هورمون زنانه استروژن به حداقل خود می رسد و ناگفته پیداست که این کار به تشدید چربی سوزی خواهد انجامید، چرا که این هورمون سبب تجمع چربی در شکم، پهلو و ران ها می شود.

2- متابولیسم بدنتان بالا می رود، بدین صورت که کالری بیشتری می سوزانید و همین امر فرایند چربی سوزی را نیز شتاب می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: